Flashpackers

Film från roadtrip i Spanien, Marocko, Gibraltar, Portugal och Andorra

Barcelona-update

Hej hej!

Vi har fått lite kritik för vår bristande uppdatering från Barcelona. Här har vi tagit det väldigt lugnt, promenerat mycket, shoppat, spanat in spännande inredningsbutiker, badat och sett många Gaudihus. Mest har vi ätit här i vår lägenhet, vilket tyvärr gör att vi inte har stenkoll på restauranger. Vår resebudget är glad för det.

Precis i början av vår vistelse fick vi besök av Sebastians föräldrar och ena bror. Det var så härligt att ses efter så lång tid på resande fot. Det blev promenader genom Barcelonas gator, tapas, vin och såklart fotbolls-VM som var i full gång då. Sen hade vi hela 3 veckor själva, där åtminstone 1,5 vecka gick bort i en rejäl förkylning och heshet. Det blev trots det mycket promenader, bad, sol, VM-matcher och tillbakablick på vår resa och även mycket planerande inför hösten och framåt. När man har så gott om tid blir det lätt långa sovmornar och att bara få just ta det lugnt, men jag tror att det är precis vad vi behövt, en semester efter semestern så att säga…

När tre veckor passerat kom min bror Andreaz med familj. De stannade fyra nätter och här blev det minst sagt långa promenader, långa bad och spelkvällar med chark, ost och vin. Därefter var vi en dag själva och sen kom min bror Daniel med familj som stannade tre nätter hos oss på sin Europa-roadtrip. Mycket bad, bus, bygg av sandslott, promenerande och kvällspicknickar på stranden. De 6 nätter vi sen hade kvar har alldeles för mycket tid ägnats till att planera våra tre sista nätter före vi ska tillbaka till vår lägenhet. Det har faktiskt varit en av de svåraste rutterna att planera hittills under resan, trots att vi är väldigt flexibla i val av land och ort. Priserna är nämligen jättehöga men vi har nu landat i att vi flyger till Köpenhamn 31/7 och sen vidare med tåg upp mot Göteborg och där avsluta vår långa resa med en natt på spahotell. Perfekt avslut på 6 underbara månader!

Mäktiga Sagrada Familia.

Tapas med Sebastians föräldrar och bror. Jag som ljushuvud.

Nedanför Museu Nacional d’Art.

Fin utsikt över hamnen.

Heja Sverige!

Sol och bad.

Picknick i parken.

Uppe i Castillo de Montjuïc.

Parc Güell – väl värt en ansträngande promenad.

Andreaz med familj på besök

Mysiga restauranger

Daniel med familj på besök.

Kommentera (1)

Film från USA (Hawaii + Los Angeles)

Äntligen är vi nu klara med filmen från Hawaii och Los Angeles. 🙂

Kommentera

Genom Spanien till Andorra!

Efter härliga dagar i Lissabon körde vi en längre sträcka, till strax efter Madrid. Där bodde vi över en natt på ett golfhotell, och begav oss morgonen efter till en liten ort Lleida, där inga engelskakunskaper fungerade. Det kändes som att det var en ort som inte brukade ha turister, i alla fall inte ickespanska turister. Vi fann ett gott pinchosställe. Ägaren kom ut och pratade med oss, frågade var vi kom ifrån och ville att vi skulle prova de olika pinchosen som stod uppradade i disken. Det var inte alls dumt! Därefter gick vi in på en bar och såg VM-matchen Portugal-Spanien. Kul det blev 3 mål ändå för Spanien, glada hejarop i baren när det blev mål.

Golfhotellet, här med utsikt när vi åt middag. Kul att se när folk tränade puttar.

Nu var de två mellanlandningarna i Spanien över och vi begav oss upp till Andorra och Pyrenéerna. Bara resvägen dit var en resa i sig, natur med berg är så mäktigt! Det var långa köer som ringlade sig in till Andorra. Många som skulle till Andorra en lördag som denna. Andorra är tydligen ett land där man inte betalar moms på många varor. Det gör att spanjorer och fransmän mer än gärna beger sig dig för att shoppa. Andorra La Vella är en fin stad, men det är också tydligt att det är taxfree som gäller. Jag har aldrig sett så många parfymbutiker, klockbutiker och sprit/tobak-butiker i en så liten stad förut. Det tog tyvärr bort lite det mysiga från en stad som vi annars skulle ha uppskattat mer. Vi spanade in lite priser, speciellt på skor, men det var faktiskt inte särskilt stor skillnad mot vad det brukar kosta. Det går säkert att göra riktigt bra fynd, men jag tror att de mesta av pengarna kommer butikerna till gagn. Eller så äter fraktkostnaderna upp till bergen upp en del, vad vet jag.

Utsikt från hotellrummet

Rastfika! 🙂

På promenad genom stan.

Efter en natt i Andorra La Vella har vi nu kört ner till Costa Brava och en kuststad i östra Spanien som heter Palafrugell. Så mysig liten ort! Här ska vi läsa, sola och bada. 2 nätter stannar vi och på tisdag lämnar vi tillbaka bilen i Barcelona och flyttar in i ”vår” lägenhet där vi ska bo i hela sex veckor.

Och äntligen är vi ifatt i blogguppdatering och i nutid! 🙂 (Nu är det bara filmer från USA och roadtrip som ska redigeras ihop)

Vackra Portugal

Efter Algeciras och Marocko hade vi tänkt att köra vidare direkt till Lissabon, men pga ett lågtryck där så valde vi att ta oss till södra Portugal två nätter emellan i väntan på bättre väder. Då spanade vi efter hotell längs hela Algarvekusten och hamnade i en liten kustort vid namn Luz den 9-11 juni. Det visade sig vara väldigt vackert! Vi fann både magisk natur och supergod glass. Under vår heldag gick vi upp för en stor klippa/höjd, ca 120 meter hög och promenerade däruppe och njöt verkligen av utsikten. Sebastian blev skrämd ett par gånger när jag ju bara ville ta fina bilder, men vi kom fram till att det inte var värt att riskera livet för en selfie som andra har gjort. I en podd tog de faktiskt upp det, att flera har mist livet vid bl a Grand Canyon, då de valt att backa bakåt för att få till den perfekta selfien, någon annan miste livet när han tog en selfie med en björn vilket tydligen inte björnen uppskattade. Så det kan vara värt att tänka på, fråga björnen först om det är ok.

Efter två nätter i Algarve hade vädret bättrat sig i Lissabon och vi körde dit. Vi hade tänkt 2 nätter, men förälskade oss första kvällen i staden och stannade 3 nätter, 11-14 juni. Dit måste vi tillbaka! Vi bodde i en lägenhet i en förort, men med bra metro in till citykärnan. Området vi bodde i var faktiskt inte jättekul, men det fungerade bra så få nätter. Det var också en märklig känsla att ha så mycket space, vi bodde i en 2 r o k, och hade så stora ytor att gå runt på och slarva bort saker på. Det är vi inte vana vid. Inne i stan fann vi första kvällen en trevlig vinbar, där vi delade tre mindre rätter och drack passande portugisiskt vin till. Lite i saknad av våra tre härliga vinbarer på Teatergatan i Göteborg, men samtidigt finns det ingen portugisisk vinbar där (bara fransk, spansk och italiensk) så vi får passa på.

Våra heldagar promenerade vi runt i stan, åt brunch, och besökte en matmarknad fylld med trevliga restauranger. Lissabon är så vackert, så många fina bevarade byggnader i vackra färger. Det finns så mycket mer att se än vi hann dessa dagar, men det får vi ta en annan gång

Afrika för en dag

Nu ligger vi verkligen efter i blogguppdatering! Vi har hunnit med en hel del!

Efter Gibraltar körde vi vidare till Algeciras, för att kunna göra en dagstur till Tanger i Marocko fredagen den 8 juni. Vi (jag) hade kollat upp att färjorna från Algeciras går till Tangers stad och färjorna från Tarifa går till Tangers port, en bra bit utanför city. På kvällen när vi checkat in på hotellet och skulle planera för morgondagens tur så förstod vi att de bytt dessa färjeturer. Den färjan vi skulle ta går numera från Tarifa och inte Algeciras, vi hade därmed åkt till fel stad. Ett bra tecken på att vi nu inte är lika ordentliga i vår planering, saker och ting brukar ju lösa sig. Och det gjorde det även denna gång! Färjebolaget hade gratis bussar mellan Algeciras och Tarifa – vi kom därför ändå iväg till Tanger!

På morgonen åt vi frukost och begav oss sen till hamnen för att köpa färjebiljetter. Vi hoppade sen på en nästan folktom buss och var i god tid till färjan. Färjeturen tar 1 h men man ställer tillbaka klockan 2 h, vilket innebar att vi kom fram till Tanger lagom till 10-tiden. Framme i Tanger möttes vi av ett stort gäng med påstridiga guider, där flera följde med oss en bra bit samtidigt som de argumenterade för varför vi skulle ha med oss en guide. Bl a var ett argument att man i gamla stan går vilse utan guide, vi kommer inte att klara oss. Men! Vi valde att traska på ändå, utan guide. Och utan en ordentlig karta.

Bara att ta sig ut från hamnområdet gåendes var lite knepigt, men det gick. Sen promenerade vi upp mot gamla stan, området vi hade bestämt oss för att kolla in. Vi möttes av smala gränder och befolkning i traditionsenliga muslimska kläder, något vi läst om tidigare är vanligt under ramadan. Ja! Det var ju ramadan. Detta innebar att många butiker hade stängt och att det kanske inte var riktigt lika stort försäljningstryck inne i gränderna som i vanliga fall. Husen i gamla stan är väldigt vackra, ofta utsmyckade med kakel, höjdskillnaderna gör miljön spännande och det känns som en labyrint att promenera runt. Jättehärligt! Det är också så otroligt att miljön och känslan är så olik den i Spanien. Bara en timme bort finns något helt annat. Det är ju också det vi sett mycket under vår resa, vilka olika miljöer vi lever i. Och olik kultur. Men vi är ändå så lika varandra! Man kan faktiskt kommunicera utan att kunna varandras språk precis överallt, med enbart kroppsspråk och god vilja.

Tillbaka till Afrika. Vi åt även lunch i Tanger, tyvärr ingen höjdare. Men för att äta den bästa maten ska man nog ta sig in i den ”riktiga” stan, inte hålla sig i turistkvarteren som vi mest gjorde. Vi tog en tur längs strandpromenaden också, men det var avstängt på stora delar mellan strandpromenad och strand/hav, då de ska bygga höghus där.

Vi tog färjan hem klockan 15.00 och var tillbaka i Algeciras vid 19-tiden. Det var en bra dag!

Kommentera (3)

Roadtrip – del två

Efter några dagar i Granda styrde vi kursen mot Spanska solkusten och turistorten Torremolinos. Här bodde vi tre nätter på ett enkelt men väldigt fräscht boende som heter Sol Room. Dagarna ägnades åt god mat och dryck, sol och bad samt en joggingtur längs strandpromenaden. Vi planerade även de kommande dagarnas fortsatta resa.

Mysigt lunchställe i Torremolinos.

Uppvilade efter några dagar i solen var det dags att fortsätta mot Gibraltar. Det var uppenbarligen fler än vi som tänkt tanken att besöka Gibraltar denna dag men tillslut hittade vi ett garage på den spanska sidan om gränsen där vi kunde parkera.

Efter gränskontrollen, som förövrigt gick snabbt och smidigt, fick vi promenera över flygplatsens landningsbana för att komma vidare in mot staden. När ett flygplan ska landa eller lyfta stängs gränsen tillfälligt och i rusningstid varken landar eller lyfter några plan. Detta är ett tydligt exempel på hur litet Gibraltar är till ytan.

Efter en kort promenad var vi framme i den gamla delen av staden där vi möttes av ett stort torg och mysiga gågator. Vi tog en lunch innan det var dags att fortsätta mot linbanan som skulle ta oss uppför Gibraltarklippan.

På Gibraltar är valutan brittiska pund, bussarna är röda dubbeldäckare och telefonkioskerna ser ut som ovan.

Väl framme vid linbanan var det lång kö men efter en liten stunds köande var det dags att kliva ombord i den trånga kabinen. Det var med spänning vi rörde oss uppåt. Jag spanade efter de apor som det ska finnas gott om på Gibraltar.

När vi åkt upp hela vägen skulle vi gå upp för en spiraltrappa för att komma till ett fik där vi tänkte ta en kaffe och njuta av utsikten innan vi skulle påbörja promenaden nedför klippan. Här såg vi den första apan sittandes på stolpen i mitten av spiraltrappan. Den var helt orädd och verkade nästan njuta av turisternas uppmärksamhet!

Orädd apa.

Efter vår fika började vi promenera – det var många sevärdheter som skulle hinnas med längs vägen! Vi mötte flera nyfikna apor, njöt av utsikten, såg grottan Saint Michael’s Cave samt besökte flera historiska sevärdheter.

Sammanfattningsvis hade vi en toppendag i Gibraltar. Det var tydligt att prisnivån var betydligt högre än i Spanien. Själva staden var mysigare än vad vi hade tänkt oss och Gibraltarklippan var verkligen värt ett besök. Inte minst var det kul med de orädda aporna!

Varning för ormar!

Tunnel som användes under andra världskriget.

Roadtrip genom Spanien

Nu har det dröjt ett tag med uppdatering från resan. Vi har varit några dygn i Los Angeles och sedan flugit hela vägen till Barcelona. På flygplatsen hyrde vi en bil och tog oss ner till en liten kuststad som heter Sitges. För första gången under hela resan råkade vi ut för att vår hotellbokning hade blivit fel, inte så gott efter en 12 timmar lång flygresa och 30 min bilkörning. Vi hade bokat för en person och inte två. Det ordnade sig dock snabbt, vi bokade helt enkelt in oss på ett annat hotell i närheten och släpade våra väskor dit istället. På kvällen åt vi tapas, såklart!

Morgonen efter begav vi oss ner till Valencia. En så himla vacker stad! Där bodde vi två nätter. Stadskärnan är väldigt vacker, med gamla fina byggnader och mysiga restauranger. De har haft en flod genom staden förut som de valt att torrlägga, pga att den svämmade över så ofta. Idag är den en jättefin park som går längs med stadskärnan. Där finner man många löpare! Stranden är en bit ifrån så vi fick många steg de två dagar som vi bodde i Valencia. Stranden är jättefin, lång och bred. Men när man precis varit i Los Angeles så uppskattade vi den kanske inte så mycket vi skulle ha gjort annars. Många restauranger var också stängda längs hela strandpromenaden, en onsdagskväll. Vi förstod aldrig riktigt varför. Valencia är en stad vi dock gärna återkommer till framöver för en weekend.

Emelie i Valencia

Resan fortsatte till Casa Boquera, en vingård vi funnit genom Google, som ligger ca två timmar söderut från Valencia. Denna vingård hade ett hotell, och vi lyxade till det och bodde över där en natt. Vackra kullar, vinrankor, en ren oas. Vi har några hotell i världen som vi tycker är något ut över det vanliga, en verklig upplevelse av att bara bo på hotellet. Man kanske kan beskriva dem som designhotell med naturmagi och matperfektion. Detta hotell får nog faktiskt komma in på denna lista. Nu består den av:

• Post Ranch Inn, Big Sur, Kalifornien
  • Miramonti Boutiqe Hotel, Merano, Italien
  • Casa Boquera, Murcia, Spanien

Efter att ha checkat in på hotellet och vilat lite vid poolen så var det dags för vinprovning vilken hölls av en norsk man som startat upp vingården tillsammans med sin fru. Det var väldigt intressant att höra hans berättelse, dels kring hur vinet blev till men också kring hur de hade startat upp vingården. Kvällen avslutades med en fantastisk middag i vingårdens restaurang. Dagen efter tog vi sen utcheckning och begav oss därefter till en liten kustort vid havet där vi bara stannade en natt, Santiago De La Ribera.

Sebastian vid skylten Casa Boquera

Morgonen därefter körde vi bort till Europas enda öken, Tabernas. Där bl a Clint Eastwood-filmen ”Den onde, den gode och den fule” spelats in. Så häftig natur! Att det kan skilja sig så mycket åt med så kort körtid. Där stannade vi bara till, åt lunch och promenerade lite.

Emelie

Sebastian

Efter Tabernas åkte vi till Granada, en väldigt lummig stad med bergskedjan Sierra Nevada nära inpå knuten. Häftigt med bergsskedja med snö uppe på såhär långt söderut, man blir ju lite sugen på skidåkning… Här är supervackert, men tyvärr är mycket stängt pga att det är helg. Idag promenerade vi upp till Alhandra, ett stort borg- och palatsområde uppe på en höjd, där man fick mycket vacker utsikt ner mot staden och mot de vackra bergen. Det är en unik bevarad byggnad inom västlig islamsk arkitektur.

Imorgon blir det havet igen, vi vet inte riktigt var vi ska, det ska vi kika lite mer på ikväll eller imorgon till frukosten. Så härligt med spontaniteten tycker vi båda! 🙂

Film från Australien

We’re back LA!

Igår eftermiddag kom vi fram till LA. Vackra, galna och härliga Los Angeles. Vi åkte American Airlines från Honolulu, en resa som tog strax över 5 h. Vi hamnade 10 rader ifrån varandra på flyget och vi som är så vana att vara tätt inpå varandra jämt blir det lite märkligt att vara själv. Jag lyssnade på poddar hela vägen och förstod sen från Sebastian att jag missat nya spännande filmer som fanns gratis att se, typiskt. Väl i Los Angeles fick vi ställa fram klockan 3 timmar och är nu 9 timmar efter Sverige i tid. En fördel med att hela tiden resa österut är att man får lov att gå och lägga sig tidigare hela tiden. Förra gången vi kom till LA (för snart fyra år sedan på vår bröllopsresa) kommer jag ihåg hur vi satt på en restaurang vår första kväll och somnade till ständigt och jämt, ganska pinsamt, ett av våra mindre trevliga restaurangupplevelser. Det slipper vi nu! 🙂

Idag ska vi hyra cyklar och se oss om lite. Ett annat utflyktsmål som planeras är att promenera upp till Hollywoodskylten, den besökte vi inte förra gången. Igårkväll besökte vi en av alla utegym (läs vuxenlekplatser) som finns här.