Flashpackers

Äntligen framme i Langkawi

Rubriken till detta blogginlägg är något motstridig eftersom jag verkligen älskar Thailand, i alla fall de delar som vi som turister fått uppleva. Nu är det dock fantastiskt skönt att vi igår lyckades komma med vår båt hit till ön Langkawi i Malaysia.

Vi skulle kunna säga att vår resa började 8:20 igår morse då vi något stressade checkade ut från vårt hotell. Tandborstningen hade inte hunnits med då frukostpannkakorna tog extra god tid på sig att tillagas denna morgon men i övrigt låg vi skapligt bra till tidsmässigt.

Efter några hundra meter på Koh Lipes mysiga Walking Street var vi framme vid stranden. Det var nu dags att bära våra tunga resväskor längs med stranden bort till ”Immigration Office”. Väl där fick vi veta att vi skulle vänta en halvtimme vilket inte riktigt stämde överens med vad som stod på biljetten. Det kändes dock skönt med lite vila även om det det hela var lite väl oorganiserat för min smak.

När kontoret väl öppnade klockan nio var vi bland de första i kön vilket kändes skönt, nu skulle det säkert inte vara några problem att hinna med båten. Bakslaget kom dock ganska snabbt då vi fick veta att vi hade bokat biljett med ett bolag som använde sig av ett annat ”Immigration Office” som låg åt det håll vi kom från. Exakt var lyckades vi inte få reda på och det var inte heller utsatt på kartan. Vid det här laget började det kännas ganska så svettigt.

De var bara att börja kånka väskorna tillbaka i sanden och fråga oss fram längs vägen samtidigt som klockan tickade. Enligt båtbiljetten var vi tvungna att checka in en timme innan avgång och nu var det kanske en kvart kvar.

Efter att ha frågat på ett par olika ställen längs stranden fick Emelie napp. Vi fick hjälp av personalen på ett hotell att köra väskorna den sista biten i en kärra fram till vad som skulle vara rätt kö. Äntligen framme!