Flashpackers

Roadtrip genom Spanien

Nu har det dröjt ett tag med uppdatering från resan. Vi har varit några dygn i Los Angeles och sedan flugit hela vägen till Barcelona. På flygplatsen hyrde vi en bil och tog oss ner till en liten kuststad som heter Sitges. För första gången under hela resan råkade vi ut för att vår hotellbokning hade blivit fel, inte så gott efter en 12 timmar lång flygresa och 30 min bilkörning. Vi hade bokat för en person och inte två. Det ordnade sig dock snabbt, vi bokade helt enkelt in oss på ett annat hotell i närheten och släpade våra väskor dit istället. På kvällen åt vi tapas, såklart!

Morgonen efter begav vi oss ner till Valencia. En så himla vacker stad! Där bodde vi två nätter. Stadskärnan är väldigt vacker, med gamla fina byggnader och mysiga restauranger. De har haft en flod genom staden förut som de valt att torrlägga, pga att den svämmade över så ofta. Idag är den en jättefin park som går längs med stadskärnan. Där finner man många löpare! Stranden är en bit ifrån så vi fick många steg de två dagar som vi bodde i Valencia. Stranden är jättefin, lång och bred. Men när man precis varit i Los Angeles så uppskattade vi den kanske inte så mycket vi skulle ha gjort annars. Många restauranger var också stängda längs hela strandpromenaden, en onsdagskväll. Vi förstod aldrig riktigt varför. Valencia är en stad vi dock gärna återkommer till framöver för en weekend.

Emelie i Valencia

Resan fortsatte till Casa Boquera, en vingård vi funnit genom Google, som ligger ca två timmar söderut från Valencia. Denna vingård hade ett hotell, och vi lyxade till det och bodde över där en natt. Vackra kullar, vinrankor, en ren oas. Vi har några hotell i världen som vi tycker är något ut över det vanliga, en verklig upplevelse av att bara bo på hotellet. Man kanske kan beskriva dem som designhotell med naturmagi och matperfektion. Detta hotell får nog faktiskt komma in på denna lista. Nu består den av:

• Post Ranch Inn, Big Sur, Kalifornien
  • Miramonti Boutiqe Hotel, Merano, Italien
  • Casa Boquera, Murcia, Spanien

Efter att ha checkat in på hotellet och vilat lite vid poolen så var det dags för vinprovning vilken hölls av en norsk man som startat upp vingården tillsammans med sin fru. Det var väldigt intressant att höra hans berättelse, dels kring hur vinet blev till men också kring hur de hade startat upp vingården. Kvällen avslutades med en fantastisk middag i vingårdens restaurang. Dagen efter tog vi sen utcheckning och begav oss därefter till en liten kustort vid havet där vi bara stannade en natt, Santiago De La Ribera.

Sebastian vid skylten Casa Boquera

Morgonen därefter körde vi bort till Europas enda öken, Tabernas. Där bl a Clint Eastwood-filmen ”Den onde, den gode och den fule” spelats in. Så häftig natur! Att det kan skilja sig så mycket åt med så kort körtid. Där stannade vi bara till, åt lunch och promenerade lite.

Emelie

Sebastian

Efter Tabernas åkte vi till Granada, en väldigt lummig stad med bergskedjan Sierra Nevada nära inpå knuten. Häftigt med bergsskedja med snö uppe på såhär långt söderut, man blir ju lite sugen på skidåkning… Här är supervackert, men tyvärr är mycket stängt pga att det är helg. Idag promenerade vi upp till Alhandra, ett stort borg- och palatsområde uppe på en höjd, där man fick mycket vacker utsikt ner mot staden och mot de vackra bergen. Det är en unik bevarad byggnad inom västlig islamsk arkitektur.

Imorgon blir det havet igen, vi vet inte riktigt var vi ska, det ska vi kika lite mer på ikväll eller imorgon till frukosten. Så härligt med spontaniteten tycker vi båda! 🙂

One Reply to “Roadtrip genom Spanien”

• Det låter som en roadtrip jag skulle vilja göra. Många spännande platser och sevärdheter och strand o hav i närheten.